Algemene voorwaarden

Algemene reisvoorwaarden van de Geschillencommissie Reizen voor Pakketreisovereenkomsten.

Artikel 1: Toepassingsgebied

Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op pakketreisovereenkomsten die vanaf 1 juli 

2018 worden geboekt en worden geregeld door de Wet betreffende de verkoop van pakketreizen, gekoppelde reisarrangementen en reisdiensten van 21 november 2017.


Artikel 2: Informatie van de organisator en doorverkoper voor de sluiting van de pakketreisovereenkomst

2.1 De organisator en ook de doorverkoper verstrekken aan de reiziger, voordat deze is gebonden door een pakketreisovereenkomst de wettelijk voorgeschreven standaardinformatie, alsook, voor zover deze van toepassing is op de pakketreis:

1° de voornaamste kenmerken van de reisdiensten:

a) de reisbestemming(en), de route en de verblijfsperioden, met de data en het aantal nachten;

b) de vervoermiddelen, hun kenmerken en categorieën, de plaatsen en data en tijdstippen van vertrek en terugkeer, de duur en plaats van tussenstops en de aansluitingen; indien het exacte tijdstip nog niet vaststaat, wordt dit bij benadering meegedeeld

c) de ligging, de voornaamste kenmerken en de categorie van de accommodatie volgens de regels van het land bestemming;

d) de verstrekte maaltijden;

e) de bezoeken, de excursies of de andere diensten die zijn begrepen in de voor de pakketreis overeengekomen totaalprijs;

f) ingeval het niet duidelijk is, uitsluitsel of de reisdiensten worden verleend aan de reiziger als lid van een groep;

g) de taal waarin andere toeristische diensten desgevallend worden verricht;

h) of de reis in het algemeen geschikt is voor personen met beperkte mobiliteit;

2° de totaalprijs van de pakketreis, en voor zover toepasselijk, opgave van de soort bijkomende kosten die voor rekening van de reiziger kunnen zijn;

3° de betalingsmodaliteiten;

4° het minimumaantal personen dat nodig is voor de uitvoering van de pakketreis en de uiterste datum voor de eventuele opzegging van de overeenkomst wanneer dit aantal niet wordt behaald;

5° algemene informatie over de vereisten in het land van bestemming inzake paspoort- en visumverplichtingen, met inbegrip van de bij benadering benodigde termijn voor het verkrijgen van een visum en informatie over formaliteiten op gezondheidsgebied;

6° de vermelding dat de reiziger de overeenkomst kan opzeggen tegen betaling van een opzegvergoeding;

7° inlichtingen over de annulerings- en/of bijstandsverzekeringen.

2.2 De professioneel draagt er zorg voor dat het juiste standaardinformatieformulier wordt verstrekt aan de reiziger. 

2.3 De precontractuele informatie die aan de reiziger wordt verstrekt, vormt een integraal onderdeel van de pakketreisovereenkomst.

Zij kan niet worden gewijzigd, tenzij wederzijds akkoord van de partijen. 


Artikel 3: informatie door de reiziger

3.1 De persoon die de pakketreisovereenkomst afsluit, moet aan de organisator en de doorverkoper alle nuttige inlichtingen verstrekken omtrent hemzelf en zijn medereizigers die van belang kunnen zijn voor het sluiten of de uitvoering van de overeenkomst.

3.2 Wanneer de reiziger verkeerde inlichtingen verstrekt en dit tot extra kosten leidt voor de organisator en/of doorverkoper, mogen die kosten in rekening worden gebracht.


Artikel 4: de pakketreisovereenkomst

4.1 Bij het sluiten van de pakketreisovereenkomst of binnen redelijke termijn verstrekt de organisator of indien er een doorverkoper bij betrokken is deze laatste de reiziger een bevestiging van de overeenkomst op een duurzame gegevensdrager, zoals bv. een mail, een papieren document of een pdf.

Ingeval de pakketreisovereenkomst in de gelijktijdige fysieke aanwezigheid van de partijen wordt gesloten, heeft de reiziger het recht een papieren kopie te vragen.

4.2 De pakketreisovereenkomst of bevestiging ervan bevat de volledige inhoud van de overeenkomst, met inbegrip van alle informatie zoals vermeld in artikel 2 en de volgende informatie:

1° de bijzondere wensen van de reiziger waarop de organisator is ingegaan;

2° dat de organisator aansprakelijk is voor de goede uitvoering van de pakketreis, en een bijstandsverplichting heeft;

3° de naam en de contactgegevens van de entiteit die instaat voor de bescherming bij insolventie;

4° de naam, adres, telefoonnummer, e-mailadres van de lokale vertegenwoordiger van de organisator of van een andere dienst voor het geval de reiziger in moeilijkheden verkeert of zijn beklag wenst te doen over de mogelijke non-conformiteit;

5° de verplichting van de reiziger om de non-conformiteit tijdens de reis te melden;

6° informatie op basis waarvan rechtstreeks contact kan worden opgenomen met een niet vergezelde minderjarige of met de persoon die op zijn verblijfplaats voor hem verantwoordelijk Is;

7° informatie over de interne klachtenbehandeling;

8° informatie over de Geschillencommissie Reizen en het platform van de E.U. voor online geschillenbeslechting;

9° informatie over het recht van de reiziger om zijn overeenkomst over te dragen.

4.3 Tijdig voor het begin van de pakketreis verstrekt de organisator de reiziger:

1° de nodige ontvangstbewijzen

2° de vouchers en vervoerbewijzen

3° informatie over de geplande vertrektijden en, indien van toepassing, over de uiterste tijd om in te checken, de geplande tijden van tussenstops, aansluitingen en aankomst.


Artikel 5: De prijs

5.1 Na het sluiten van de pakketreisovereenkomst kunnen de prijzen alleen worden verhoogd indien de overeenkomst daar uitdrukkelijk in voorziet. In dat geval wordt in de pakketreisovereenkomst aangegeven hoe de prijsherziening wordt berekend.

Prijsverhogingen zijn alleen toegestaan als rechtstreeks gevolg van veranderingen in:

1° de prijs van passagiersvervoer die is toe te schrijven aan de toegenomen kostprijs van brandstof of van andere energiebronnen, of

2° de hoogte van belastingen of vergoedingen over de in de overeenkomst begrepen reisdiensten, die worden geheven door niet direct bij de uitvoering van de pakketreis betrokken derden, met inbegrip van toeristenbelastingen en vertrek- of aankomstbelasting in havens en op vliegvelden, of

3° de wisselkoersen die voor de pakketreis van belang zijn.

Indien een prijsverhoging wordt voorzien heeft de reiziger recht op een prijsvermindering bij een daling van de hierboven opgesomde kosten. 

5.2 Indien de verhoging 8% van de totaalprijs te boven gaat, kan de reiziger de overeenkomst opzeggen zonder opzeggingsvergoeding.

5.3 Een prijsverhoging is alleen mogelijk indien de organisator de reiziger uiterlijk twintig dagen voor het begin van de pakketreis via een duurzame gegevensdrager, zoals bv. een mail, een papieren document of een pdf, hiervan in kennis stelt, met opgave van een motivering voor die prijsverhoging en een berekening.

5.4 In geval van een prijsvermindering heeft de organisator het recht de administratieve kosten af te trekken van de aan de reiziger verschuldigde terugbetaling. Indien de reiziger hierom verzoekt staaft de organisator die kosten.


Artikel 6: Betaling van de reissom

6.1 Behalve anders overeengekomen, betaalt de reiziger, bij het afsluiten van de pakketreisovereenkomst als voorschot een gedeelte van de totale reissom zoals in de bijzondere voorwaarden bepaald.

6.2 Behalve indien in de pakketreisovereenkomst anders wordt overeengekomen, betaalt de reiziger het saldo van de prijs uiterlijk 1 maand voor de vertrekdatum.

6.3 Indien de reiziger, nadat hij vooraf in gebreke werd gesteld, nalaat het voorschot of de reissom te betalen die van hem wordt geëist, zal de organisator en/of doorverkoper het recht hebben de overeenkomst met de reiziger van rechtswege te beëindigen, met de kosten ten laste van de reiziger.


Artikel 7: Overdraagbaarheid van de pakketreisovereenkomst

7.1 De reiziger kan de pakketreisovereenkomst overdragen aan een persoon die voldoet aan alle voorwaarden die voor die overeenkomst gelden op voorwaarde dat hij:

1° de organisator en eventueel de doorverkoper zo snel mogelijk en uiterlijk 7 dagen voor het begin van de pakketreis via een duurzame gegevensdrager, zoals bv. een mail, een papieren document of een pdf, op de hoogte stelt, en

2° de eventuele bijkomende kosten draagt die voortvloeien uit de overdracht. 

7.2 Degene die de pakketreis overdraagt en degene die de overeenkomst overneemt, zijn hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van het nog verschuldigde bedrag en voor eventuele bijkomende vergoedingen die voortvloeien uit de overdracht. De organisator stelt degene die de overeenkomst overdraagt in kennis van de kosten van de overdracht. 


Artikel 8: Andere wijzigingen door de reiziger

Vraagt de reiziger om een andere wijziging, dan mag de organisator en/of de doorverkoper die daarop kan ingaan alle kosten aanrekenen die daardoor worden veroorzaakt.


Artikel 9: Wijziging door de organisator voor de afreis

9.1 De organisator kan de bepalingen van de pakketreisovereenkomst, met uitzondering van prijswijzigingen vóór het begin van de pakketreis niet eenzijdig veranderen, tenzij: 

1° de organisator zich dit recht in de overeenkomst heeft voorbehouden, en 

2° het om een onbeduidende verandering gaat, en 

3° de organisator de reiziger daarvan via een duurzame gegevensdrager, zoals bv. een mail, een papieren document of een pdf in kennis stelt. 

9.2 1. Indien, vóór het begin van de reis, de organisator zich genoodzaakt ziet een van de voornaamste kenmerken van de reisdiensten ingrijpend te wijzigen of niet aan de bevestigde bijzondere wensen van de reiziger tegemoet kan komen, of voorstelt de prijs van de pakketreis met meer dan 8 % te verhogen, dient de organisator de reiziger hiervan in te lichten en hem op de hoogte te brengen:

1° van de voorgestelde wijzigingen en het effect ervan op de prijs van de pakketreis;

2° van de mogelijkheid om de overeenkomst op te zeggen zonder kosten, tenzij hij de voorgestelde wijzigingen aanvaardt;

3° van de termijn waarbinnen hij de organisator in kennis moet stellen van zijn besluit; 

4° van het feit dat indien hij de voorgestelde wijziging binnen de opgegeven termijn niet uitdrukkelijk aanvaardt, de overeenkomst automatisch beëindigd wordt, en 

5° in voorkomend geval, van de voorgestelde vervangende pakketreis en de prijs ervan. 

9.3 Wanneer de wijzigingen van de pakketreisovereenkomst of de vervangende pakketreis tot gevolg hebben dat de kwaliteit of de kosten van de pakketreis verminderen, heeft de reiziger recht op een passende prijsvermindering. 

9.4 Indien de pakketreisovereenkomst op grond van artikel 9.2 wordt opgezegd en de reiziger geen vervangende pakketreis aanvaardt, betaalt de organisator alle betaalde bedragen uiterlijk veertien dagen nadat de overeenkomst is opgezegd, aan de reiziger terug. 


Artikel 10: Opzegging door de organisator voor afreis

10.1 De organisator kan de pakketreisovereenkomst opzeggen: 

1° indien het aantal personen dat zich voor de pakketreis heeft ingeschreven, kleiner is dan het in de overeenkomst vermelde minimumaantal en de reiziger door de organisator van de opzegging van de overeenkomst in kennis wordt gesteld binnen de in de overeenkomst bepaalde termijn, maar uiterlijk: 

a) twintig dagen vóór het begin van de pakketreis bij reizen van meer dan zes dagen; 

b) zeven dagen vóór het begin van de pakketreis bij reizen van twee à zes dagen; 

c) 48 uur voor het begin van de pakketreis bij reizen die minder dan twee dagen duren, of 

2° indien hij de overeenkomst niet kan uitvoeren als gevolg van onvermijdbare en buitengewone omstandigheden en hij de reiziger er vóór het begin van de pakketreis van in kennis stelt dat de overeenkomst wordt opgezegd. 

10.2 In deze gevallen betaalt de organisator aan de reiziger alle bedragen die hij voor de pakketreis heeft ontvangen, terug zonder een bijkomende schadevergoeding verschuldigd te zijn. 


Artikel 11: Opzegging door de reiziger

11.1 De reiziger kan te allen tijde de pakketreisovereenkomst opzeggen vóór het begin van de pakketreis. Bij opzegging kan de reiziger worden verplicht tot betaling van een opzegvergoeding aan de organisator. 

In de pakketreisovereenkomst kunnen gestandaardiseerde opzegvergoedingen worden bepaald op basis van het tijdstip van de opzegging vóór het begin van de pakketreis en de verwachte kostenbesparingen en inkomsten uit alternatief gebruik van de reisdiensten. 

Indien er geen gestandaardiseerde opzegvergoedingen zijn vastgesteld, stemt het bedrag van de opzegvergoeding overeen met de prijs van de pakketreis verminderd met de kostenbesparingen en inkomsten uit alternatief gebruik van de reisdiensten. 

11.2 De reiziger heeft echter, indien zich op de plaats van bestemming onvermijdbare en buitengewone omstandigheden voordoen die aanzienlijke gevolgen hebben voor de uitvoering van de pakketreis of die aanzienlijke gevolgen hebben voor het passagiersvervoer van de reizigers naar de plaats van bestemming, het recht de pakketreisovereenkomst zonder betaling van een opzegvergoeding op te zeggen. In geval van opzegging van de pakketreisovereenkomst op grond van dit artikel heeft de reiziger recht op een volledige terugbetaling van alle voor de pakketreis betaalde bedragen, maar kan hij geen aanspraak maken op een bijkomende schadevergoeding. 

11.3 De organisator betaalt uiterlijk binnen veertien dagen alle bedragen terug die door of namens de reiziger zijn betaald, verminderd met de opzegvergoeding. 


Artikel 12: Non–conformiteit tijdens de reis

12.1 De reiziger stelt de organisator zonder vertraging in kennis van een eventuele non-conformiteit die hij tijdens de uitvoering van een in de pakketreisovereenkomst opgenomen reisdienst heeft vastgesteld. 

12.2 Indien een van de reisdiensten niet conform de pakketreisovereenkomst wordt uitgevoerd, verhelpt de organisator aan die non-conformiteit, tenzij dat: 

1° onmogelijk is, of 

2° onevenredig hoge kosten met zich brengt, rekening houdend met de mate van non-conformiteit en de waarde van de desbetreffende reisdiensten. 

Indien de organisator de non-conformiteit niet verhelpt, heeft de reiziger recht op een prijsvermindering of een schadevergoeding overeenkomstig artikel 15. 

12.3 Indien de organisator de non-conformiteit niet binnen een door de reiziger bepaalde redelijke termijn verhelpt, heeft de reiziger de mogelijkheid dit zelf te doen en om terugbetaling van de nodige uitgaven te verzoeken. Het is niet nodig dat de reiziger een termijn bepaalt indien de organisator weigert de non- conformiteit te verhelpen, of indien een onmiddellijke oplossing is vereist. 

12.4 Indien een aanzienlijk deel van de reisdiensten niet kan worden verricht, biedt de organisator, zonder bijkomende kosten voor de reiziger, andere arrangementen aan van, indien mogelijk, gelijkwaardige of hogere kwaliteit. 

Indien de andere voorgestelde arrangementen leiden tot een pakketreis van lagere kwaliteit, kent de organisator aan de reiziger een passende prijsvermindering toe. 

De reiziger kan de andere voorgestelde arrangementen slechts afwijzen indien zij niet vergelijkbaar zijn met hetgeen in de pakketreisovereenkomst is afgesproken, of indien de toegekende prijsvermindering ontoereikend is. 

12.5 Indien de non-conformiteit aanzienlijke gevolgen heeft voor de uitvoering van de pakketreis en de organisator deze niet binnen een door de reiziger bepaalde redelijke termijn heeft verholpen, kan de reiziger de pakketreisovereenkomst zonder betaling van een opzegvergoeding opzeggen en, in voorkomend geval, om een prijsvermindering en/of een schadevergoeding verzoeken. Indien de pakketreis passagiersvervoer omvat voorziet de organisator ook in repatriëring van de reiziger.

Indien er geen andere arrangementen kunnen worden voorgesteld of de reiziger de andere voorgestelde arrangementen verwerpt, heeft de reiziger, in voorkomend geval, ook zonder opzegging van de pakketreisovereenkomst, recht op prijsvermindering en/ of schadevergoeding. 

12.6 Indien er, als gevolg van onvermijdbare en buitengewone omstandigheden, niet kan worden gezorgd voor de terugkeer van de reiziger zoals afgesproken in de pakketreisovereenkomst, draagt de organisator de kosten van de nodige accommodatie, voor ten hoogste drie overnachtingen per reiziger. 

12.7 De beperking van de kosten zoals bedoeld in 12.6 is niet van toepassing op personen met beperkte mobiliteit, op personen die hen begeleiden, op zwangere vrouwen, op alleenreizende minderjarigen en op personen die specifieke medische bijstand behoeven, mits de organisator ten minste 48 uur voor het begin van de pakketreis in kennis is gesteld van hun bijzondere behoeften. 

12.8 De organisator mag zich niet beroepen op onvermijdbare en buitengewone omstandigheden om aansprakelijkheid te beperken indien de betrokken vervoerder zich daarop krachtens het toepasselijke recht van de Unie niet kan beroepen.

12.9 De reiziger kan berichten, verzoeken of klachten in verband met de uitvoering van de pakketreis rechtstreeks richten tot de doorverkoper bij wie hij de pakketreis heeft gekocht. De doorverkoper geeft deze berichten, verzoeken of klachten zonder vertraging aan de organisator door. 


Artikel 13: Aansprakelijkheid van de reiziger

De reiziger is aansprakelijk voor de schade die de organisator en of doorverkoper, hun aangestelden en/of vertegenwoordigers door zijn fout oplopen, of wanneer hij zijn contractuele verplichtingen niet is nagekomen. 


Artikel 14: Aansprakelijkheid van de organisator en de professioneel

14.1 De organisator is aansprakelijk voor de uitvoering van de reisdiensten die in de pakketreisovereenkomst zijn begrepen, ongeacht of deze diensten door de organisator of door andere reisdienstverleners worden verricht. 

14.2 Ingeval de organisator buiten de Europese Economische Ruimte is gevestigd gelden voor de doorverkoper die in een lidstaat is gevestigd de verplichtingen voor organisatoren, tenzij de doorverkoper bewijst dat de organisator aan de door de wet van 21 november 2017 voorgeschreven voorwaarden voldoet. 


Artikel 15: Prijsvermindering en schadevergoeding

15.1 De reiziger heeft recht op een passende prijsvermindering voor iedere periode waarin er sprake was van non-conformiteit van de verleende diensten, tenzij de organisator bewijst dat de non-conformiteit aan de reiziger te wijten is. 

15.2 De reiziger heeft recht op passende schadevergoeding van de organisator voor alle schade die hij oploopt als gevolg van non-conformiteit. De schadevergoeding wordt zonder vertraging uitbetaald. 

15.3 De reiziger heeft geen recht op schadevergoeding, indien de organisator aantoont dat de non-conformiteit te wijten is aan: 

1° de reiziger; 

2° een derde die niet bij de uitvoering van de in de pakketreisovereenkomst begrepen reisdiensten is betrokken, en de non-conformiteit niet kon worden voorzien of voorkomen, of 

3° onvermijdbare en buitengewone omstandigheden. 


Artikel 16: Verplichting tot bijstand

16.1 De organisator biedt zonder vertraging passende bijstand aan de reiziger die in moeilijkheden verkeert, in het bijzonder door: 

1° nuttige informatie te verstrekken over medische diensten, plaatselijke autoriteiten en consulaire bijstand; 

2° de reiziger te helpen bij het gebruik van communicatie op afstand en bij het vinden van andere reisarrangementen. 

16.2 Indien de moeilijkheden het gevolg zijn van opzet of nalatigheid van de reiziger, kan de organisator voor deze bijstand een vergoeding vragen. Die vergoeding bedraagt in geen geval meer dan de werkelijke kosten gedragen door de organisator. 


Artikel 17: Klachtenregeling

17.1 Indien de reiziger een klacht heeft vóór de afreis moet hij deze zo snel mogelijk op een bewijskrachtige manier melden bij de organisator of de doorverkoper.

17.2 Klachten tijdens de uitvoering van de pakketreisovereenkomst moet de reiziger zo spoedig mogelijk ter plaatse, op een gepaste en bewijskrachtige manier, melden aan de organisator of doorverkoper, zodat naar een oplossing kan worden gezocht. 

17.3 Werd een klacht ter plaatse niet bevredigend opgelost of kon de reiziger onmogelijk ter plaatse een klacht formuleren, dan moet hij na het einde van de reisovereenkomst zonder vertraging bij de organisator of de doorverkoper een klacht indienen op een bewijskrachtige manier. 


Artikel 18: Verzoeningsprocedure

18.1 Ingeval van betwisting moeten de partijen eerst onderling een minnelijke regeling nastreven. 

18.2 Mislukt deze poging tot minnelijke regeling, dan kan elk van de betrokken partijen aan de vzw 

Geschillencommissie Reizen vragen om een verzoeningsprocedure op te starten. Alle partijen dienen ermee in te stemmen. 

18.3 Hiertoe zal het secretariaat aan de partijen een verzoeningsreglement en een "overeenkomst tot verzoening" bezorgen. 

18.4 Overeenkomstig de in het reglement beschreven procedure, zal een onpartijdige verzoener daarna contact opnemen met de partijen teneinde een billijke verzoening tussen de partijen na te streven. 

18.5 Het eventueel bereikte akkoord zal in een bindende schriftelijke overeenkomst vastgelegd worden. 


Artikel 19: Arbitrage of rechtbank

19.1 Wordt geen verzoeningsprocedure ingesteld of mislukt deze, dan kan de eisende partij desgewenst een arbitrageprocedure instellen voor de Geschillencommissie Reizen of een procedure aanhangig maken voor de rechtbank. 

19.2 De reiziger kan nooit verplicht worden de bevoegdheid van de Geschillencommissie Reizen te aanvaarden, noch als eisende noch als verwerende partij. 

19.3 De organisator of doorverkoper die verwerende partij is kan de arbitrage slechts weigeren indien het door de eisende partij geëiste bedrag méér dan 2.500 euro bedraagt. Hij beschikt hiervoor over een termijn van 10 kalenderdagen na ontvangst van de aangetekende brief of email met ontvangstbewijs waarin wordt aangegeven dat een dossier met een vordering vanaf 2.501 euro werd geopend bij de Geschillencommissie Reizen 

19.4 Deze arbitrageprocedure wordt geregeld door een geschillenreglement, en kan slechts worden opgestart na het indienen van een klacht bij de onderneming zelf en wel zodra vaststaat dat het geschil niet minnelijk kon geregeld worden of zodra 4 maanden zijn verstreken na het (voorziene) einde van de reis (of eventueel vanaf de prestatie die aanleiding gaf tot het geschil). 

Geschillen m.b.t. lichamelijke letsels kunnen enkel door de rechtbanken beslecht worden. 

19.5 Het paritair samengesteld arbitraal college doet, overeenkomstig het geschillenreglement, op een bindende en definitieve wijze uitspraak over het reisgeschil. Hiertegen is geen beroep mogelijk. 

Secretariaat van de Geschillencommissie Reizen:
Telefoon: 02 277 62 15 of 02 277 61 80 (9u tot 12 u)
fax: 02 277 91 00
City Atrium, Vooruitgangstraat 50, 1210 Brussel
E-mail: reisgeschillen@clv-gr.be
01/01/2024

Bijzondere Voorwaarden

Deze bijzondere voorwaarden, specifiek voor The Horse Traveller BV, vormen een integraal onderdeel van de overeenkomst en vullen de algemene voorwaarden van de Geschillencommissie Reizen aan. Ze zijn van toepassing op alle reizen die geboekt zijn vanaf 21/5/2024.


Artikel 1: Overeenkomst en aanvaarding

  1. De reiziger bevestigt kennis te hebben genomen van alle precontractuele informatie, waaronder de brochure, het programma van de organisator en de verzekeringspolisvoorwaarden ingeval van aanbieding van annulerings- en bijstandsverzekering. Hij/zij aanvaardt alle voorwaarden in dit document, alsook de algemene en bijzondere verkoopsvoorwaarden van de organisator, zoals weergegeven op de website van The Horse Traveller BV. De algemene reisvoorwaarden van de Geschillencommissie Reizen prevaleren boven eventuele tegenstrijdige bepalingen.
  2. De reiziger bevestigt er kennis van te hebben genomen dat hij/zij een reis- en annuleringsverzekering dient aan te gaan bij een verzekeringsmaatschappij die het land van bestemming dekt, inclusief medische kosten bij een ongeval tijdens het paardrijden. 
  3. De reiziger bevestigt zich ervan bewust te zijn dat paardrijden een risicosport is en hij/zij tijdens het rijden en in de nabijheid van paarden steeds onder gezag van de organisator of gids staat en steeds de instructies opvolgt. Het is een expliciete voorwaarde van de boeking dat de reiziger aanvaardt dat de organisator/gids het recht heeft om erop aan te dringen dat hij/zij afstapt, het recht om te rijden weigert om welke reden dan ook, inclusief eventueel onvermogen, gezondheid of gedrag van de reiziger, als zij van mening zijn dat de reiziger de veiligheid of het welzijn van personen (inclusief de reiziger zelf) of paarden in gevaar brengt. In het geval van dergelijke omstandigheden heeft de reiziger geen enkel recht op enige compensatie of terugbetaling vanwege The Horse Traveller BV.
  4. De Reiziger dient te voldoen aan alle op de bestemming (en doorreislanden) geldende gezondheidseisen. Overheden kunnen deze vereisten onaangekondigd wijzigen. De gevolgen van deze wijzigingen vallen binnen de risicosfeer van de Reiziger.
  5. De reiziger bevestigt uitdrukkelijk op de hoogte te zijn van het karakter van de reis, met het daarbij behorend eventueel gebrek aan comfort en met mogelijke programmawijzigingen ten gevolge van plaatselijke omstandigheden in het bezochte land. Hij/zij is bewust van bepaalde risico’s en een eventueel gebrek aan/of soms beperkte niveau van medische hulpverlening, infrastructuur en communicatiemiddelen. De reiziger kan hierbij geenszins de aansprakelijkheid inroepen van The Horse Traveller BV of de lokale uitvoerders. Politieke en plaatselijke omstandigheden (o.a terrein- en weersomstandigheden) kunnen ervoor zorgen dat de reisroute ter plaatse gewijzigd wordt. Veiligheid heeft voorrang op de reisroute.
  6. De reiziger bevestigt zicht ervan bewust te zijn dat de leveranciers van The Horse Traveller BV hem/haar kunnen vragen om aparte aansprakelijkheidsformulieren te ondertekenen voor de aanvang van de paardrijactiviteiten. Weigering om te ondertekenen kan resulteren in het weigeren van deelname. In dit geval is The Horse Traveller in geen geval verplicht terugbetalingen uit te voeren.
  7. Na de boekingsaanvraag door de hoofdboeker, stuurt The Horse Traveller BV, een vragenlijst door samen met de Algemene en Bijzondere Voorwaarden naar alle vermeldde paardrijdende reizigers gezien de specificiteit van het paardrijden. Deze vragenlijst dient naar waarheid ingevuld te worden meer bepaald: 
    1. leeftijd, lengte en gewicht
    2. de verklaring op eer van voldoende rijervaring zoals op de website vereist voor de betreffende reis 
    3. eventuele gezondheidsproblemen vooraf te melden gezien het inspannend karakter van een horse trail
      Als tijdens de reis wordt vastgesteld dat de verstrekte informatie onjuist is, dan behouden de organisator en de leveranciers zich het recht om deelname aan de paarrijactiviteiten te weigeren. The Horse Traveller BV is in geen geval verplicht terugbetalingen uit te voeren ten gevolge van het niet waarachtig invullen van de boekingsaanvraag en de vragenlijst.
  8. De reiziger bevestigt te begrijpen en te accepteren dat – gezien The Horse Traveller BV bestaande horse-trails opwaardeert - deze trails exclusief zijn en er dus afhankelijk van de bestemming er een minimum aan ruiters nodig is om een trail te kunnen boeken bij de leverancier. The Horse Traveller kan een andere datum voorstellen of wachten op extra inschrijvingen en bij gebreke daarvan, uiterlijk 2 maanden voor de gewenst vertrekdatum meedelen dat de trail niet doorgaat zonder dat The Horse Traveller hiervoor een compensatie dient te betalen. In die optiek is het niet aan te bevelen de lange afstandsvlucht naar het land van bestemming te boeken vooraleer de ondertekende bestelbon is bevestigd door The Horse Traveller BV. 
  9. De reiziger bevestigt de noodzaak te begrijpen – gezien 1.6 - om snel te handelen na de mededeling per e-mail en telefoon door The Horse Traveller BV dat het gevraagde aantal ruiters bereikt is nl.:
    1. The Horse Traveller maakt een bestelbon op
    2. De hoofdboeker ondertekent deze en stuurt de scan binnen de 48 uur terug samen met het bewijs van de voorschotbetaling van 70% van het totale bedrag. 
    3. Pas als alle hoofdboekers dit gedaan hebben, stuurt The Horse Traveller de bevestiging van de bestelbon en is er officieel een contract.  
  10. Een pakketreisovereenkomst tussen The Horse Traveller BV en de reiziger komt dus pas tot stand bij ondertekening van de bestelbon door de hoofdboeker/reiziger en de daaropvolgende bevestiging door The Horse Traveller BV. Beide partijen zijn wettelijk gebonden aan deze overeenkomst. 
  11. De Reiziger die voor andere Reizigers boekt moet minstens 18 jaar zijn en is de hoofdboeker. Hij/zij is hoofdelijk aansprakelijk voor alle verplichtingen die daaruit voortvloeien. De andere Reizigers zijn ieder voor hun eigen deel aansprakelijk. De bevestiging, de factuur, de reisbescheiden en alle andere communicatie wordt enkel verstuurd naar de Reiziger die de boeking verricht. De Reiziger die de Reis voor anderen boekt, is verplicht relevante persoonlijke omstandigheden van die andere Reizigers bij de boeking door te geven. De Reiziger die de Reis voor anderen boekt, is verplicht die andere Reizigers deze Voorwaarden en andere relevante communicatie te verstrekken. De Reiziger die de reis boekt vrijwaart de Organisator voor schade als gevolg van het niet nakomen van bovenstaande verplichtingen.
  12. Een Reiziger kan de reis overdragen aan een andere persoon. De andere persoon moet voldoen aan alle aan de reis verbonden voorwaarden, zoals vergelijkbare rijervaring en gewichtseisen. Als vliegtickets onderdeel zijn van de reis is overdracht van de vliegtickets vaak niet mogelijk. Overdracht van de reis is dan enkel mogelijk als - op kosten van de reiziger - nieuwe vliegtickets kunnen worden geboekt op dezelfde vlucht. De Reiziger verzoekt de organisator uiterlijk 30 dagen voor de reis om de persoon in de plaats te stellen. De reiziger en degene die de reis overneemt, zijn hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van de reissom en bijkomende kosten die voortvloeien uit de indeplaatsstelling, waaronder EUR 30,- aan wijzigingskosten per wijziging.     


Artikel 2: Prijzen

2.1 Mondelinge prijsopgaven door The Horse Traveller BV zijn indicatief. Alleen schriftelijke prijsbevestigingen per e-mail of post zijn definitief.

2.2 De prijzen betreffen de diensten zoals overeengekomen in de offerte en de pakketreisovereenkomst.

2.3 De offerte is onder voorbehoud. De prijs en het reisschema kunnen veranderen tot de definitieve bevestiging in de pakketreisovereenkomst.

2.4 De algemene en bijzondere verkoopsvoorwaarden van The Horse Traveller BV zijn van toepassing.


Artikel 3: Betaling van de reissom

3.1 Bij ondertekening van de bestelbon betaalt de reiziger een voorschot van 70% van de reissom.

3.2 Het saldo van 30% is verschuldigd uiterlijk 8 weken voor de afreis.

3.3 Reizigers die boeken binnen de 8 weken voor afreis dienen het volledige bedrag meteen te betalen bij ondertekening van de bestelbon.

3.4 Bij specifieke aanbiedingen of afwijkende betalingsvoorwaarden van onze leveranciers kunnen er afwijkingen zijn op onze standaard betalingsvoorwaarden. Deze afwijkingen worden duidelijk vermeld op de bestelbon.

3.5 Voorschotten en facturen zijn betaalbaar op de zetel van The Horse Traveller BV, netto en zonder korting.

3.6 The Horse Traveller BV behoudt zich het recht voor om reisdocumenten niet vrij te geven zolang het reisbedrag niet betaald is. Als na een laatste aanmaning de verschuldigde reissommen na drie werkdagen onbetaald blijven, heeft The Horse Traveller BV het recht, de pakketreisovereenkomst te ontbinden. De hieronder vermelde annuleringskosten blijven van toepassing.

3.7 In geval van wanbetaling van het geheel of een gedeelte van de prijs, zijn de bepalingen uit boek XIX van het Wetboek Economisch Recht van toepassing, en zal The Horse Traveller BV de klant een gratis herinnering sturen om het verschuldigde bedrag te voldoen binnen 14 kalenderdagen. Betaalt de reiziger niet binnen die termijn, dan wordt het openstaande bedrag verhoogd met een jaarlijkse intrest berekend tegen de referentie-interestvoet vermeerderd met acht procentpunten bedoeld in artikel 5, tweede lid, van de wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties berekend vanaf de kalenderdag die volgt op de dag waarop de gratis herinnering aan de klant werd verstuurd, alsook met een forfaitaire vergoeding van:

  • 20 euro als het verschuldigde saldo lager dan of gelijk aan 150 euro is;
  • 30 euro vermeerderd met 10 % van het verschuldigde bedrag op de schijf tussen 150,01 en 500 euro als het verschuldigde saldo tussen 150,01 en 500 euro is;
  • 65 euro vermeerderd met 5 % van het verschuldigde bedrag op de schijf boven 500 euro met een maximum van 2000 euro als het verschuldigde saldo hoger dan 500 euro is.


Artikel 4: Formaliteiten

4.1 De reiziger moet kennisnemen van de te vervullen formaliteiten die door The Horse Traveller BV worden verstrekt.

4.2 Geldige reisdocumenten zijn essentieel. De reiziger is zelf verantwoordelijk voor het verkrijgen van de benodigde visa. Belgische reizigers kunnen informatie inwinnen bij de FOD Buitenlandse Zaken. Reizigers met een andere nationaliteit dan de Belgische dienen spontaan hun nationaliteit mee te delen en de ambassade van het land van bestemming te contacteren teneinde de geldige formaliteiten te kennen.

4.3 Kinderen dienen over een identiteitsdocument met foto te beschikken. Kinderen die alleen reizen of slechts door een ouder worden vergezeld, dienen een document voor te leggen waaruit blijkt dat beide ouders de toestemming verlenen tot reizen en waarbij de datum van aankomst en van vertrek uit het betrokken land vermeld is, evenals het adres waar ze hun vakantie doorbrengen en hun adres in België.

4.4 Bij niet-naleving van de wettelijke voorschriften van het betrokken land is de daaruit voortvloeiende schade voor de rekening van de reiziger.

4.5 De reiziger is zelf verantwoordelijk voor eventuele vaccinaties. Voor medische adviezen dient de reiziger een arts te raadplegen.


Artikel 5: Coronacrisis

5.1 De reiziger erkent dat hij/zij is geïnformeerd over de uitzonderlijke omstandigheden van de coronaviruscrisis en de mogelijke impact op de reis.

5.2 De reiziger moet zeker zijn van zijn/haar gezondheid bij boeking en vertrek en kan dit ook aan The Horse Traveller BV bewijzen.

5.3 De reiziger bevestigt dat hij/zij kennis heeft genomen van het veiligheidsrisico dat in het land van bestemming voorkomt maar wenst, desondanks, de reis uitdrukkelijk te ondernemen en verbindt er zich toe alle kosten die de organisator kan oplopen wegens wijzigingen aan het programma, vervroegde of verlate terugkeer of repatriëring te vergoeden.

5.4 Als er reisbeperkingen gelden voor uw bestemming, wordt de betaalde reissom volledig terugbetaald. Onder reisrestricties begrijpen we dat: (1) je afreist naar een gebied waarvoor de FOD Buitenlandse Zaken een reisverbod heeft uitgevaardigd (dit is de enige instantie die The Horse Traveller BV volgt qua reisadvies), of (2) je afreist naar een gebied dat voor inwoners uit België verplichtingen oplegt bij aankomst in het land waardoor de afgesloten reisovereenkomst niet meer op een reguliere manier kan uitgevoerd worden (vb. een verplichte quarantaine van 3 dagen bij aankomst).

5.5 Wanneer het land van bestemming een bewijs van inenting tegen corona of een negatieve PCR-test zou vragen, is dit geen reden om gratis te annuleren. De kosten van dergelijke testen of bewijzen kunnen niet verhaald worden op The Horse Traveller.


Artikel 6: Bagage

6.1 De adviezen over maximaal toegelaten gewicht van bagage dienen gevolgd te worden. Eventuele extra kosten voor overgewicht zijn ten laste van de reiziger. 

6.2 Bij verlies of beschadiging van bagage tijdens luchtvervoer moet een Property Irregularity Report worden ingevuld op de luchthaven. Zonder dit document is het onmogelijk om een vergoeding te bekomen. Bij transport per autocar dient een attest aan de begeleidende hostess gevraagd te worden. De claim moet rechtstreeks bij de luchtvaartmaatschappij of de bagageverzekeraar ingediend te worden en niet bij The Horse Traveller BV. The Horse Traveller BV raadt elke reiziger aan om een “Bagageverzekering” te onderschrijven voor vertrek.


Artikel 7: Uitvoering van de reis

7.1 De vermelde dienstregelingen zijn indicatief. De reiziger dient in alle omstandigheden er rekening mee te houden dat deze zowel voor als tijdens de reis gewijzigd kunnen worden.

7.2 De organisator zal de reiziger informeren over wijzigingen in het reisschema. Als de organisator niet op de hoogte is van de plaats van verblijf zal de reiziger enkel worden geïnformeerd op het bij de organisator bekende e-mailadres of mobiele telefoonnummer. 

7.3 De reisbescheiden (vervoertickets, vouchers, etc.) worden uiterlijk 7 dagen voor vertrek aan de reiziger toegezonden, tenzij de factuur nog niet volledig is voldaan. Als de reiziger de reisbescheiden niet 5 dagen voor vertrek heeft ontvangen, dient deze de organisator meteen op de hoogte te stellen.

7.4 De organisator is verantwoordelijk voor de uitvoering van de overeengekomen reisdiensten, ongeacht of deze door de organisator zelf of door een andere reisdienstverlener worden uitgevoerd. De organisator dient de overeenkomst uit te voeren overeenkomstig de verwachtingen die de reiziger op grond van de publicaties, de overeenkomst en de omstandigheden op de reisbestemmingen redelijkerwijs mocht hebben. 

7.5 De organisator verleent de reiziger hulp en bijstand als de reiziger in moeilijkheden verkeert, in het bijzonder door goede informatie te verstrekken over medische diensten, plaatselijke autoriteiten en consulaire bijstand en door de reiziger te helpen bij het gebruik van communicatie op afstand en bij het vinden van alternatieve reisarrangementen. De organisator brengt voor de hulp en bijstand een redelijke vergoeding in rekening als de moeilijkheden zijn ontstaan door opzet of nalatigheid van de Reiziger. 


Artikel 8: Annulering en wijzigingen door de reiziger

8.1 Indien een reiziger besluit de reis te annuleren, dient dit schriftelijk te worden gemeld aan The Horse Traveller BV. De datum waarop de schriftelijke annulering door The Horse Traveller BV wordt ontvangen, geldt als annuleringsdatum.

8.2 Bij annulering op welk ogenblik dan ook, wordt het voorschot van 70% nooit terugbetaald gezien het kosten betreft die meteen na de bevestiging van de bestelbon werden uitgegeven.

Bij annulering

  • meer dan 121 dagen voor de afreisdatum: 0 % van het saldo van 30% is verschuldigd 
  • van 120 tot 61 dagen voor de afreisdatum: 25 % van het saldo van 30% is verschuldigd
  • vanaf 60 tot 0 dagen (dit is na de betaling van het saldo van 30%) voor de afreisdatum : geen terugbetaling van het saldo van 30% mogelijk.

8.3 Bovenstaande kosten zijn gebaseerd op onze ervaring met kosten die wij niet kunnen terugvorderen bij annulering. Als onze kosten hoger zijn dan de hierboven genoemde percentages, behoud The Horse Traveller BV het recht om de daadwerkelijke kosten in rekening te brengen.

8.4 Specifieke reisaanbiedingen of arrangementen kunnen afwijkende annuleringsvoorwaarden hebben. Als dit het geval is, worden deze voorwaarden duidelijk vermeld op de boekingsbevestiging.

8.5 Wijzigingen in de reisdatum of reisbestemming door de reiziger worden beschouwd als een annulering en zijn onderworpen aan bovengenoemde annuleringskosten.

8.6 Wij raden reizigers ten zeerste aan een annuleringsverzekering af te sluiten om zich te beschermen tegen de financiële gevolgen van annulering.


Artikel 9: Aansprakelijkheid

9.1 Informatie in dit document is gebaseerd op gegevens die bekend waren tot zes maanden voor publicatie. Wijzigingen worden zo snel mogelijk gecommuniceerd.

9.2 The Horse Traveller BV is niet aansprakelijk voor reisdiensten die niet expliciet in de overeenkomst zijn vermeld.

9.3 The Horse Traveller BV is niet aansprakelijk voor onvoorziene gebeurtenissen zoals volgende voorbeelden waarvan de opsomming niet beperkend is: wijzigingen in regelgeving, vertragingen, annuleringen, ongevallen, stakingen, epidemieën, oorlogen, weersomstandigheden…. De extra vervoers- en verblijfskosten ten gevolge hiervan zijn voor rekening van de reiziger.

9.4 De diensten van de organisator starten en eindigen bij aankomst/vertrek in het land van bestemming tenzij anders vermeld. 


Artikel 10: Vertragingen

The Horse Traveller BV kan geen assistentie bieden bij vertragingen tijdens de reis van de woonplaats van de reiziger naar de luchthaven van bestemming.


Artikel 11: Gebruik van beeldmateriaal

11.1 Gedurende de reis kunnen foto's en/of video's van reizigers en activiteiten worden gemaakt door The Horse Traveller BV of door geautoriseerde derden namens The Horse Traveller BV.

11.2 Voor het gebruik van dergelijk beeldmateriaal voor promotionele, marketing- of andere zakelijke doeleinden door The Horse Traveller BV, zal altijd vooraf schriftelijke toestemming vragen aan de betreffende reiziger(s) die op het beeldmateriaal voorkomen.

11.3 Het geven van toestemming is vrijwillig. Als de reiziger niet wenst dat zijn/haar beeldmateriaal wordt gebruikt voor dergelijke doeleinden, zal hij/zij dit expliciet aan The Horse Traveller BV kenbaar maken en zal The Horse Traveller BV dit respecteren.

11.4 Reizigers behouden te allen tijde het recht om eerder gegeven toestemming in te trekken, waarna The Horse Traveller BV het betreffende beeldmateriaal niet meer zal gebruiken in toekomstige publicaties.


Artikel 12: Klachtenregeling

12.1 De reiziger dient, op een bewijskrachtige wijze, The Horse Traveller BV onverwijld op de hoogte te brengen van iedere non-conformiteit die hij ervaart tijdens de uitvoering van de pakketreis-overeenkomst.

12.2 Meldingsplicht van de reiziger: als u ontevreden zou zijn dient u dit onmiddellijk te melden aan de lokale partner/hotelier/receptie zodat zij voor u een oplossing kunnen zoeken. Als de ter plaatse voorgestelde oplossing u niet bevredigt, verzoeken wij u om zo snel mogelijk contact op te nemen met The Horse Traveller BV (per e-mail of telefonisch tijdens de openingsuren) teneinde alsnog een bevredigende oplossing te bewerkstelligen. Alle kosten die verbonden zijn aan de gevolgen van de niet-naleving van deze meldingsplicht, zijn ten laste van de reiziger.

12.3 Als de reiziger ondanks bovenstaande nog een klacht wil doorsturen naar de reisorganisator kan dit tot 30 dagen na het beëindigen van de reis.

12.4 De tegenwaarde van niet-verkregen diensten wordt alleen terugbetaald mits het indienen van een geschreven attest uitgaande van de betrokken dienstenverlener en waarin duidelijk vermeld wordt welke diensten de reiziger niet ontvangen heeft.

12.5 Voor eventuele geschillen die niet via de “Geschillencommissie Reizen” opgelost kunnen worden zijn enkel de rechtbanken van het arrondissement Leuven bevoegd.

12.6 Belgisch recht is van toepassing op alle overeenkomsten.


Artikel 13: Garantiestelling

Conform art.36 van de reiscontractenwet, heeft The Horse Traveller BV zich van bescherming bij insolventie voorzien bij MS Amlin Insurance. Bij financieel onvermogen van de organisator en/of de doorverkoper met wie u een reisovereenkomst afsloot, kan u een beroep doen op MS Amlin Insurance. Dit kan u doen door u te wenden tot uw organisator of doorverkoper of door rechtstreeks contact op te nemen op het adres: Koning Albert II-laan 37, 1030 Brussel of insolvency.claims.be@msamlin.com 


Artikel 14: Herroepingsrecht

Er is geen herroepingsrecht conform artikel VI.53, 12° van het Wetboek van Economisch Recht.


Artikel 15: Verzekeringen

15.1 Er is geen annulerings- of reisbijstandsverzekering inbegrepen in de basisprijs. Er is evenmin een bagageverzekering inbegrepen in de basisprijs.

15.2 Het wordt aanbevolen een bagageverzekering, een annuleringsverzekering en een reisbijstandsverzekering af te sluiten. Reizigers die geen reisbijstandsverzekering hebben afgesloten, staan zelf in voor de kosten die ontstaan ten gevolge hiervan. In geen geval zal The Horse Traveller BV hierin tussenkomen of bedragen voorschieten.

15.3 Bij schade moet de claim rechtstreeks bij de verzekeringsmaatschappij worden ingediend in overeenstemming met de polisvoorwaarden.


Artikel 16: Aanvaarding

Door inschrijving op een reis vermeld op onze website of op maat samengesteld, verklaart de reiziger zich akkoord met de algemene en bijzondere voorwaarden en bevestigt deze ontvangen te hebben voorafgaandelijk aan het opstellen van de reisovereenkomst.

mail_outline info@thehorsetraveller.be phone +32469 45 21 50

Privacy
Algemene voorwaarden
Sitemap

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x

keyboard_arrow_up

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x